Fitte medewerkers zorgen voor een fitte organisatie

Interview met de CCO van partner Jumbo

Colette Cloosterman-Van Eerd, mede-eigenaar, lid van de Raad van Bestuur en directielid bij Jumbo Supermarkten, houdt enorm van sporten. Niet alleen om zelf fit te blijven, maar ook om collega’s en klanten te inspireren. Juist daarom is het familiebedrijf één van de partners van de Topsport Community (TSC)

‘Samen, ondernemen, winnen’. Jumbo Supermarkten gebruikt de slogan al een jaar of tien en kwam in het najaar van 2014 in contact met een aantal gelijkgestemde topsporters die nog een sponsor zochten. Inmiddels is de gecombineerde schaats-/wielerploeg Team LottoNL-Jumbo een feit en dragen Sven Kramer, Robert Gesink en hun collega’s niet alleen gele pakken, maar ook het motto ‘Samen winnen’ uit.

Ook met de TSC is er een ‘match’, legt Colette Cloosterman uit. “De manier waarop Pieter van den Hoogenband zijn successen behaalde, spreekt ons erg aan. Hij was ook een soort ondernemer, bedacht samen met zijn coach een plan, zocht de juiste specialisten om zich heen en won uiteindelijk goud op de Olympische Spelen. Samen, ondernemen, winnen. Dat past bij ons. Pieter en ‘zijn’ mensen weten ook hóe je moet winnen. Wat daar voor nodig is. Hij is een inspirerende persoonlijkheid. Ik word door hem en andere (ex-)topsporters regelmatig op ideeën gebracht die ik in ons bedrijf kan toepassen. Die kruisbestuiving is ook de grootste kracht van de TSC, vind ik.” 

“Wij willen uniek zijn, anders dan anderen, niet zomaar een doorsnee-supermarkt. Dat sluit goed aan bij de TSC waar de top van het bedrijfsleven, de wetenschap en de topsport elkaar ontmoet. Sowieso bij het jaarlijkse TSC-diner, waar altijd bijzondere mensen uit alle sectoren aanschuiven. Maar ook bij de sessies die de TSC organiseert voor haar partners. De TSC is daarin absoluut onderscheidend.” 

Transformatie

“We zitten, na de overname van Super De Boer en daarna C1000, een beetje in een achtbaan met z’n allen. Het is een enorme toer om in een hele korte tijd niet alleen al die winkels om te bouwen naar de Jumbo-formule, maar ook om van de C1000-medewerkers ‘Jumborianen’ te maken. Dat is toch een cultuuromslag die we proberen in goede banen te leiden. Het is de bedoeling om alle 60.000 neuzen zo goed als mogelijk dezelfde kant op te laten wijzen. Samen, ondernemen, winnen. Wij willen de klant voor ons winnen, bedoelen we daarmee. Wij willen fans maken van onze klanten. Dat kost tijd, maar daar helpt sportsponsoring zoals de gecombineerde wieler- en schaatsploeg ons wel bij”, vertelde Monique Groenewoud-Van Eerd, de zus van Colette en bij Jumbo verantwoordelijk voor sponsoring en events, in het TSC-Jaarboek 2014. 

Colette Cloosterman: “De transformatie is inmiddels achter de rug. We kregen er in tweeëneenhalf jaar tijd 30.000 nieuwe collega’s bij. We hebben met z’n allen keihard gewerkt aan een gezamenlijk doel: samen, ondernemen, winnen. Daar hebben we alle collega’s ook in getraind, want dat gaat niet vanzelf. Iedereen moet daar zijn of haar steentje aan bijdragen. Nu is het zaak de kwaliteit te bewaken en elke dag beter te worden. Want – net als in topsport – is het ook in onze branche moeilijker aan de top te blijven dan er te komen. Daarom zijn we ook continu op zoek naar vernieuwing, zoals de introductie van de Jumbo Foodmarkten waar boodschappen doen een echte ‘beleving’ is. Wij willen wat dat betreft de Supermarkt van de Toekomst zijn. En uiteraard zijn we ook druk bezig om ‘online’ een slag te maken, want de klant doet steeds vaker boodschappen wanneer hij of zij dat wil. Vaak is dat in een supermarkt in de buurt, soms ga je voor extra inspiratie naar een foodmarkt en op weer een ander moment bestel je online, bijvoorbeeld via je smartphone.

De kunst is om straks een ideale combinatie aan te bieden van online bestellen en (laten) bezorgen, ‘normale’ supermarkten en een ‘Ready to Eat’-formule.”

Balans

“Naast inspiratie krijg ik ook energie van prachtige sportprestaties. Ik kan echt genieten als ik Sven Kramer aan het werk zie. Maar bijvoorbeeld ook van de hockeydames”, zegt Colette Cloosterman, die zelf altijd aan hockey en tennis heeft gedaan. “Ik hockey niet meer, maar tennis nog wel net als dat ik graag ga hardlopen of schaatsen, maar samen sporten in teamverband blijft toch leuker. Het sociale ‘gebeuren’ van een teamsport vind ik mooi. ”

“Ik moet mezelf echt een doel stellen om in beweging te komen. Zo heb ik in 2015 de Marathon van New York gelopen. Dan ga ik daar echt voor trainen en weet ik gewoon dat ik simpelweg kilometers moet maken om die 42 kilometer uit te lopen, want opgeven is natuurlijk geen optie. Onlangs heb ik de Alternatieve Elfstedentocht van 100 kilometer op de Weissensee geschaatst. Dat is ook weer een echte uitdaging. Ik sport in eerste instantie voor mezelf, om fit te blijven, maar tegelijkertijd wil ik ook onze collega’s het goede voorbeeld geven. Als je zelf een actieve leefstijl hebt en dat ook uitdraagt, krijg je mensen makkelijker mee om in beweging te komen.”

“Wij kunnen niemand verplichten wat ze in hun vrije tijd doen, maar fitte medewerkers die mentaal en fysiek in balans zijn, zorgen ook voor een fitte organisatie. Daarom doen we met Jumbo ook mee aan sportevenementen als de City Swim. Gezonde voeding, bewegen, vitaliteit: daar zetten wij ook in de toekomst op in. Niet alleen met onze producten, maar vooral ook om onze klanten en onze medewerkers te stimuleren tot een actieve leefstijl. Goed slapen hoort daar overigens ook bij. Het woord ‘rust’ past eigenlijk niet in mijn vocabulaire, maar de bijeenkomst van de TSC in 2015 over ‘slaap en herstel’ heeft me echt een spiegel voorgehouden dat ik daar bewuster mee bezig moet zijn.”

Olympische Spelen 

Colette Cloosterman verheugt zich nu al op haar bezoek aan de Olympische Spelen in Rio de Janeiro. “Ik ga graag naar de Spelen toe. Ik vind dat een geweldig evenement. De sfeer, de energie en de passie die de Spelen losmaken, zijn onvergelijkbaar. Uiteraard probeer ik altijd naar het hockey te gaan, maar zwemmen, turnen en fietsen vind ik ook prachtig. Of een volleybalwedstrijd Japan - Cuba. Eigenlijk maakt het me niet eens zoveel uit welke sport het is; bij de Spelen is álles mooi.”

-------------------------------------------------------------------

SPORTHELD

“Epke Zonderland, Sven Kramer, Pieter van den Hoogenband en zo kan Colette Cloosterman nog wel een ‘hele rits’ topsporters opnoemen waar ze veel respect voor heeft. Maar háár sportheld aller tijden is geen Nederlander. “Ik houd van mensen die boven zichzelf uitstijgen. De Amerikaanse schaatser Eric Heiden deed dat op de Olympische Spelen van Lake Placid in 1980 door op alle afstanden goud te winnen.”

Deel dit artikel in je netwerk: