Sport is verweven in het DNA van ABN AMRO

Interview met Daniel Casalod, directeur communicatie van partner ABN AMRO

Interview Daniel Casalod, ABN AMRO “De Topsport Community kan eraan bijdragen dat Nederland weer in flow komt"

Daniel Casalod maakt sinds eind 2015 deel uit van het bestuur van de Topsport Community (TSC). Als Directeur Communicatie & Duurzaamheid bij TSC-partner ABN AMRO laat hij zich regelmatig inspireren door topsport via sponsorships van de bank. Maar minstens net zo mooi vindt hij het om de metaforen van de topsport te gebruiken om ‘zijn’ medewerkers te stimuleren het beste uit zichzelf, hun teams en dé bank te halen.

Hij is op de dag van het interview een beetje van slag, Daniel Casalod. Niet alleen hij trouwens, maar de hele afdeling sponsoring van ABN AMRO is enigszins in mineur door de late afzegging van de geblesseerde Roger Federer voor het World Tennis Tournament in Ahoy Rotterdam waar de bank al sinds mensenheugenis aan verbonden is. “Zo ontzettend jammer als zo’n topper niet komt”, aldus Casalod. “Het Federer-effect was duidelijk zichtbaar in de aanloop naar het toernooi. Ook zonder Federer zullen we er in Rotterdam voor alle tennisfans een feestje van maken, maar jammer is het natuurlijk wel!” 

Ambitieus

Maar – zoals Casalod ook weet – omgaan met tegenslag past evenzeer bij topsport en dus zit hij enkele minuten later alsnog vrolijk te vertellen over de manier waarop sport verweven is met het DNA van ABN AMRO, samen met EIFFEL ‘founding partner’ van de Topsport Community. “Ja, topsport en sport in het algemeen zitten bij ons in de genen. Het optimale eruit willen halen, willen groeien, persoonlijke ontwikkeling; dat past ook allemaal bij ons bedrijf. Met ABN AMRO willen we ook ambitieuze doelen stellen. Sterker nog: ambitieus vormt samen met vertrouwd en deskundig onze kernwaarden. Dus we streven ook de prestaties na die daarbij horen”, vertelt Casalod, die hiervoor 15 jaar werkzaam was binnen Human Resources (HR) van ABN AMRO waarvan de laatste jaren als HR-directeur.

Maar sinds januari 2015 is de inwoner van Krommenie bij de bank dus verantwoordelijk voor  communicatie en duurzaamheid. “Daar vallen onder meer alle sponsorcontracten en evenementen onder. Ajax, het tennistoernooi, verschillende tophockeyclubs, maar ook – via de ABN AMRO Foundation – tal van maatschappelijke projecten, interne- en externe communicatie, de marketingcampagnes, klachtenmanagement en duurzaam bankieren. In het kader van duurzaamheid vragen we ons af: wat doen wij als bank om een bijdrage te leveren aan een betere wereld? Hoe geven we dat vorm in ons beleid en ons verhaal? Dat doen we onder meer door duurzaamheid in ons kredietbeleid te integreren. Houdt een bedrijf zich aan de regels die we met elkaar wereldwijd hebben afgesproken op het gebied van bijvoorbeeld mensenrechten, bescherming van kinderarbeid en milieu? Zo niet, dan gaan we er niet mee in zee of – als we al een relatie hebben – gaan met hen in gesprek om er iets aan te doen of we verbreken de relatie.” 

Partner van de Toekomst

In dat kader past het ook dat ABN AMRO zich graag ‘Partner van de Toekomst’ laat noemen. Casalod: “Dat is het centrale thema voor al onze sponsoractiviteiten en maatschappelijke projecten. Concreet houdt dat in dat wij een bijdrage willen leveren aan een betere wereld door geld in te zetten voor mensen die iets willen bereiken en een extra duwtje in de rug kunnen gebruiken, om hun talent te ontdekken, ontwikkelen en bekronen. Niet alleen in de sport, maar ook op het gebied van kunst, cultuur en ondernemerschap. Bij Ajax bijvoorbeeld sponsoren we niet meer het eerste elftal, maar wél de jeugdopleiding, het damesvoetbal en het G-voetbal. Verder werken we nauw samen met de Ajax Foundation.” 

Casalod, zelf ooit een verdienstelijk voetballer in het eerste team van voetbalclub GVO – Gestaag Volharden Overwint – in zijn woonplaats Krommenie, houdt er van om – net als in de topsport – ook doelen voor de bank te stellen. “Alle banken hebben de laatste jaren natuurlijk veel negativiteit over zich heen gekregen. Nu moeten we met z’n allen weer bouwen aan vertrouwen. Bij ABN AMRO doen we dat door goede dienstverlening en te proberen van onze klanten ‘promotors’ te maken. Daarnaast willen we voor onze medewerkers een topwerkgever zijn. Mensen moeten graag bij ons willen werken, bijvoorbeeld omdat je bij ABN AMRO persoonlijk en professioneel kunt  groeien en we ook allerlei faciliteiten bieden om te kunnen sporten en gezond(er) te leven. Last but not least willen we graag dat ook de maatschappij als geheel weer van ABN AMRO gaat houden”, aldus Casalod, die graag zou zien dat er ook binnen de bank zelf meer gewerkt wordt volgens de bekende cyclus van de topsport. “Trainen, presteren, rusten. Dat doen we hier natuurlijk ook. Alleen ligt de nadruk vooral op presteren, de waan van de dag, de daily business. Topsporters trainen heel veel, heel lang en heel hard voor die ene ultieme prestatie en zijn ook bewust bezig met het plannen van rustmomenten. Daar kunnen wij veel van leren. Om te zorgen dat trainen en rusten minstens zoveel aandacht krijgen als het neerzetten van de uiteindelijke prestatie.” 

Delen en geven

Gezien zijn eigen interesse in (top)sport voelt Daniel Casalod zich goed thuis in het bestuur van de Topsport Community. “Ik vind de TSC een mooi gezelschap van bijzondere mensen bij elkaar. Er heerst bij bijeenkomsten en het TSC-Diner een ontspannen sfeer van delen en geven. En het is ook gewoon mooi om met sporthelden aan tafel te zitten. Zo vond ik het bij het diner in 2015 fascinerend om van Ellen van Langen persoonlijk te horen hoe ze naar dat ene ultieme moment in 1992 heeft toegewerkt. De diversiteit en het topniveau van de mensen spreken me erg aan en ook de ‘soulmates-gedachte’ die Pieter er in heeft gebracht. Je komt makkelijk met elkaar in gesprek. Je raakt door elkaar geïnspireerd en daar komen dan weer mooie initiatieven uit voort. Mensen die in het netwerk van de TSC zitten, willen het beste uit zichzelf halen en in een positieve sfeer samen dingen voor elkaar proberen te krijgen. Hopelijk nemen ze dat op hun beurt weer mee naar hun eigen organisaties, zodat ons land over de volle breedte ook daadwerkelijk een beetje beter wordt dankzij de Topsport Community. Na jaren van crisis wordt groei weer een thema. Nederland moet weer in een ‘flow’ komen en daar kunnen wij met de TSC een bijdrage aan leveren. Ik vind het een eer dat ik daar via het bestuur mede richting aan mag geven!” 

Toptennis in eigen land

Net als voorgaande jaren was de Topsport Community ook in 2015 weer te gast bij het ABN AMRO World Tennis Tournament in Ahoy Rotterdam. De Oostenrijker Stan Wawrinka won het door TSC-partner ABN AMRO gesponsorde toernooi.

Deel dit artikel in je netwerk: