Sensoren op de huid voor topprestaties?

Column Rick Lahaye

We leven in een tijd waarin technologische innovaties elkaar in rap tempo opvolgen. Voor het jaar 2013 heeft MIT Technological Review een lijst opgesteld met '50 disruptive companies’. Dit is een overzicht van bedrijven met innovatieve technologie, waarvan wordt verwacht dat ze de wereld dit jaar het meest zullen veranderen. Voor de topsport wil ik de technologie van het bedrijf MC10 er uit lichten.

MC10 heeft een ‘elektronische tattoo' ontwikkeld, een dunne flexibele chip die tijdelijk op je huid geplakt wordt. Met deze chip kun je de activiteit van iemands hart, andere spieren en hersenen goed meten.

Het bedrijf is nu onder meer bezig met 'checklight' Een product om tijdens een wedstrijd beter te kunnen monitoren wanneer iemand een gevaarlijke stoot tegen zijn of haar hoofd krijgt. Dit is voor de topsport en de jeugd enorm waardevol. Ook heeft men sensoren ontwikkeld om de hydratatie van sporters te optimaliseren.

De huidige toepassingen zijn pas het begin van vele mogelijkheden, zowel voor de topsport als de maatschappij. Gedacht kan worden aan elektronische pleisters om wonden sneller te laten helen, het monitoren van te vroeg geboren baby’s op een vriendelijke manier of een computerspel bestuurd met je gedachten. Allemaal onderwerpen waar aan gewerkt wordt. Een ethisch debat zal nodig zijn, want er kleven ook potentiële nadelen aan deze technologische vooruitgang. Welke invloed heeft het bijvoorbeeld op iemands privacy?

Voor nu is het interessant om na te denken over de mogelijkheden voor uw eigen sport. Hoe denkt u dat deze technologie uw sport zal beïnvloeden?

Rick Lahaye 


* Rick is oprichter van Kennisstroom en ondersteunt organisaties bij leren & ontwikkelen, kennisoverdracht en het leveren van topprestaties. Daarbij werkt hij onder meer als vertaler van wetenschappelijke kennis naar de praktijk. Samen met Thomas Waanders heeft Rick in 2016, met steun van de Topsport Community, het boek Grens Verleggen uitgebracht. 

Share?

Volg ons via of meld je aan voor onze nieuwsbrief