Hoe zorg je ervoor dat vitaliteit geen project blijft, maar dat het wordt verweven in het DNA van de organisatie? Die vraag stond centraal tijdens de bijeenkomst op vrijdag 20 januari jl. in Heerenveen, waarmee een serie van zes kleedkamersessies van de Topsport Community in 2016 werd afgesloten.
Het afgelopen jaar gingen vertegenwoordigers van partners van de Topsport Community tijdens zogenoemde ‘kleedkamersessies’ met elkaar in gesprek over onderwerpen die te maken hadden met het jaarthema ‘vitaliteit’. Zij wisselden kennis en ervaringen met elkaar uit hoe het begrip vitaliteit al dan niet duurzaam binnen hun eigen bedrijven is ingebed.
De serie kleedkamersessies werd in april 2016 afgetrapt tijdens de Swimcup in Eindhoven met een presentatie van wat de verschillende partners allemaal al doen op het gebied van vitaliteit, zoals ‘LEEFVitaal’ van ABN AMRO en de FIT-programma’s van EIFFEL, Pon en EY. Jumbo en ONVZ pakken het weer net op een andere manier aan, maar de gewoonste gemene deler was toch wel dat alle partners linksom of rechtsom investeren in de vitaliteit en ‘bewustwording’ van hun medewerkers.
In de kleedkamersessies die volgden (bij Only Friends en het EK Atletiek in Amsterdam, de hockeyclub in Laren, bij Pon in Leusden en op golfbaan The Dutch in Spijk) werd het thema verder uitgediept, waarbij het ‘van elkaar leren’ telkens centraal stond.
Tijdens de zevende en laatste kleedkamersessie in Heerenveen, die door EY werd geleid en door Jumbo werd gehost in ijsstadion Thialf, werd geconcludeerd dat er door de meeste organisaties op individueel basisniveau nog veel winst te boeken is. Daar bovenop is per persoon maatwerk gewenst. Want hoewel iedereen het erover eens was dat vitaliteit thuis hoort in de bestuurskamer en een plek verdient in de strategie van een bedrijf, begint het uiteindelijk toch bij de individuele medewerker zelf die aan de slag moet…
Er zijn veel bruikbare en inspirerende inzichten uit de wetenschap en topsport beschikbaar die helpen om het onderwerp vitaliteit hoger op de agenda te zetten. Want vitaliteit is meer dan gezondheid alleen! Het gaat vooral om de algehele balans: voeding, bewegen, slapen, een gezonde arbeid-rustverhouding, de sociale omgeving en alles wat verder maar van positieve invloed kan zijn op de fysieke en mentale fitheid van medewerkers. De deelnemers aan de workshops in Heerenveen gaan op basis van alle uitgewisselde kennis en ervaringen nu een gezamenlijke visie op vitaliteit formuleren en – vooral – met aanbevelingen komen hoe je die ook in de praktijk kunt toepassen.
Het droomdoel? Dat iedere CEO over tien jaar antwoord kan geven op de vraag hoe vitaal zijn of haar bedrijf is. En dat hij/zij ook begrijpt wat het niet alleen de individuele medewerker (meer energie), maar ook de organisatie (meer productiviteit) oplevert!
Na de inspannende sessie was er, zoals gebruikelijk, ook tijd voor ontspanning: een bezoek aan het NK Schaatsen, voorafgegaan door een voorbeschouwing door Tim Senden, teammanager van de Jumbo-schaatsploeg.